Infacom Group – Aktieanalys

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag på sistone börjat titta mer på bolag på Spotlight. Grunden i min portfölj har alltid varit etablerade storbolag. Men jag har senaste året blivit mer intresserad av mindre företag som på nåt vis förenar det etablerade storbolagets stabila affärsmodell med en stor tillväxtpotential.

Jag kan inte säga att jag hittat jättemånga bolag som uppgfyller de här kriterierna. Men Infracom Group AB verkar vara en sån aktie.

Infracom listades i början av 2018 på Spotlight och kostade då 6,70 per aktie. I skrivande stund ligger aktien på ca 11,50 med en topp på 13,00 sen introduktionen.

Jag stötte på Infracom på ett Redeye event, där bolagets VD höll en presentation. Sen har de även dykt upp i mitt flöde på Linkedin. Då hade jag ingen koll alls på vad Infracom gör. Men jag har tittat närmare på företaget sen dess.

Infracoms huvudsakliga affärsområden är IT, Internet och Telekom. Infracom består av ett antal (6 st just nu) dotterbolag som har verksamheter inom telefoni, hosting, IT-support och internet. Infracom är moderbolaget och strategin är att förvärva fler bolag inom samma branscher, men även växa organiskt.

Här är en film från Redeyes event där VD Bo Kjellberg presenterar verksamheten.

Här är en annan film från Infracoms hemsida:

Infracom:s Tillväxtstrategi

Tillväxtstrategin är att växa både organiskt och förvärvsmässigt. Det är en utmaning eftersom det lägger fokus på två ”centralstrategier”, som enskilt är svåra nog att tillgodose, men än så länge är det en modell som tjänat Infracom väl.

Att hela tiden förvärva flertalet mindre bolag tänkte jag intitialt på som en svaghet. Att det kan bli rörigt att hålla ihop en sådan organisation på sikt. Men ju mer jag funderat på det, desto mer ser jag det som en styrka. Främst i form av diversifiering.

Det gemensamma för alla Infracom-bolag är avtalsbaserad IT och telekom. Och genom att förvärva bolag med sin egen unika prägel, får man därmed en slags diversifiering inbyggt i systemet. Det kan förvisso komma konjunktursvängningar, men det är en diversifiering som åtminstone skyddar mot att ett enskilt bolags varumärke – eller affärer överhuvudtaget – kan hamna fel och därmed sänka hela aktievärdet.

Gemensamt kan man hitta synergieffekter i produktutveckling, licenser, support, affärsstöd, gemensamma kundprospekt etc, samtidigt som det verkar finnas gott om bra bolag att fortsätta förvärva. Utmaningen kommer sannolikt bli att hålla ihop bolagen och skapa ett gemensamt fokus som inte kostar mer än det smakar, men samtidigt behålla driv och det som gjorde de enskilda dotterbolagen framgångsrika från början.

Nuvarande kurs: 11,50
Riktkurs enligt min känsla under 2019: : 14.50
Kommer jag köpa eller sälja eller vara passiv? Köpa

Fördelar:
+ Avtalsbaserad B2B – affärsmodell = låg risk
+ Etablerade dotterbolag (alla med trackrecord +10 år)
+ Gott om förvärvmöjligheter
+ Stabil tillväxt enligt mål hittills

Nackdelar
– Relativt lite handel i aktien
– Aktier listade på Spotlight får automatiskt mindre uppmärksamhet

OBS! Se disclaimer här för alla aktieanalyser.

Källa: https://blogg.alltforforaldrar.se/pengarpappan/2019/04/26/infacom-group-aktieanalys/

Leave a comment