Vad är vi rädda för när det gäller inkomst och pengar?

sparande_radslor

En sund relation till pengar motverkas ofta av rädslor av olika slag. Vad är det du är rädd för? Här är några av svaren jag brukar få av personer i min omgivning:

  • Jag är rädd att hamna på gatan, att bli hemlös.
  • jag är rädd att ingen skulle tycka om mig om jag vore fattig.
  • Jag är rädd att inte kunna försörja min familj.
  • Jag är rädd att jag inte ska klara av att göra allt pappersarbete kring pengar om jag skiljer mig.
  • Jag är rädd att jag inte kommer att kunna bo kvar i värt vackra hus om min partner lämnar mig.
  • Jag är rädd att jag inte kommer att kunna försörja mig om min man lämnar mig.
  • Jag är rädd att bli gammal och sjuk och att ingen ska bry sig om mig.
  • Jag är rädd att min man ska träffa en yngre och vack-. rare kvinna och lämna mig åt mitt öde.
  • Jag är rädd att inte få ett nytt jobb om jag blir uppsagd.
  • Jag är rädd att min fru ska vilja skiljas om jag blir av med mitt framgångsrika jobb.

Genom att identifiera och erkänna att vi har olika slags rädslor som handlar om pengar och överlevnad kan vi göra att de känns mindre farliga. Locka fram spöket ur garderoben och tänd ljuset så försvinner det, som en släkting sa till mig när jag var liten.

Betrakta rädslorna ur ett annat perspektiv

När du vet vad du är rädd för kan du göra någonting åt rädslan. Genom att inte ständigt vara negativ utan i stället betrakta rädslorna ur ett annat, mer realistiskt perspektiv kan du lättare motarbeta dem.

Hur troligt är det egentligen att du kommer att bli hemlös om du skiljer dig? Kommer du verkligen att hamna på gatan om du lämnar din man eller fru? Är det verkligen så att du inte kommer att kunna försörja din familj om företaget du jobbar på lägger ner sin verksamhet? Kommer du verkligen aldrig att få ett nytt jobb igen?

Stanna upp när du känner dig rädd för att förlora peligar, inte kunna försörja dig eller bli av med allt du en Fundera en stund på hur du kan bryta dina negaiva tankebanor i stället för att låta dem bli en del av dig.

En av de viktigaste lärdomarna jag själv har gjort är att jag inte är lika rädd för att förlora pengar längre. För att jag vet att jag kan skapa nya pengar, när som helst, ur ingenting. Här resonerar jag på samma sätt som skribenten i denna text:

Idag är jag inte lika rädd för att förlora pengar och behöver inte hålla lika hårt i dem, för jag har tränat min förmåga att skapa nya pengar ur ingenting. Har du ett sunt förhållande till pengar? Eller behöver du också träna på det precis som jag?
Källa: https://goo.gl/v5YPvL

På så vis kan jag också hålla en bättre balans mellan att spara pengar VS konsumtion. Även här finns många rädslor och aspekter att tackla.


Källa: https://www.youtube.com/watch?v=SiU0eWg4Eew

Källa: https://blogg.alltforforaldrar.se/pengarpappan/2018/08/01/vad-ar-vi-radda-for-nar-det-galler-inkomst-och-pengar/

Leave a comment